januar 2016

IN SICKNESS AND HEALTH




Syk. Det er vel det ordet som beskriver meg mest. Da jeg akkurat hadde blitt så og si frisk, tok forkjølelsen meg igjen. Så nå sitter jeg her igjen, med hosting, nysing, søvnløse netter, og får i meg mer nesespray enn noe annet. Til frokost ble det to gode gamle brødskiver, og en kopp med varmt vann, hvitløk, chili, sitron, og en dæsj med havana club gin. Yum! Jeg kjenner at jeg er lei av det her nå, og jeg har overhodet ikke tid i det hele tatt. Men hva skal man gjøre? Har blitt vandt til det nå i alle fall.

 

UKE #2

Mandag igjen. De siste dagene har gått i et kjør de også. Dietten har hjulpet sinnsykt mye, selv om jeg ikke har vært så flink som jeg skal. Man kjenner litt på det når man har betalt så mye for det. Men jeg endte også opp med å sitte midt i det; skal jeg velge å sitte her med vennene mine og ha det litt gøy, eller skal jeg være så kjip og være den kjedelige som går på diett? Jeg valgte selvfølgelig å ha det gøy, og det angrer jeg ikke på! Og selvom jeg hadde det gøy viste det seg på målingen at jeg hadde gått ned 3,1 kg og 6,1 cm på kroppen! Og dette også uten noen treningsøkter siden ryggen min valgte å ta kvelden. Målet mitt med dietten er jo ikke å blir super tynn og fit, men rett og slett å fornye den litt. Få vekk alle avfallsstoffene, lære den å spise mindre måltider, og ikke minst sunnere. Jeg merker at jeg har fått så mye mer energi og føler meg så mye bedre! Kroppen blir fort mett og det er deilig! I tillegg sover jeg så sinnsykt godt om natta, som jeg overhodet ikke gjorde før. 
Jeg skal ikke skryte av at jeg var så flink på lørdagen og søndagen heller. Det var jo et julebord med mye god drikke og god mat. Flaks for meg var det veldig sunn mat! Og i går måtte jeg dytte i meg et egg til frokost, noen potetgull-flak, og kinamat. Jeg tenker at det kunne vært mye verre! Jeg får heller ta noen dager ekstra tenker jeg! Før jeg går over fra shake til måltid i lunsjen osv. Cluet er vel å holde på de gode vanene man har fått. Når M i tillegg liker den supersunne maten han har fått servert til middag så er det i hvert fall ikke noe problem å fortsette. 

Ukas høydepunkt: En av de positive tingene som skjedde forrige uke var at vi startet med Kunst, kultur og kreativitet på skolen. I formingsfaget har jeg så og si gjort alt tidligere så det er utrolig deilig! I tillegg er det så mye mer gøy å gjøre det med barnehagelærer-studenter i stedet for kunst-studenter. Latteren sitter veldig løst, og vi har det så utrolig gøy! I tillegg hadde vi musikk, med en fantastisk sangpedagog som lærer. Vi lærte noen grep på gitar, og sang utrolig mye. Dette er noe jeg har gruet meg så innmari til, men det var så gøy! Heldigvis!

Ukas nedtur: Det kan vi alle være enig i at det må være temperaturen. Altfor kaldt! Jeg prøver å ikke klage for mye på været, men det er bare kjipt med tanke på treninger osv. Også var det denne ryggen da, som gjerne kan bli bedre igjen snart. 

Ukas favorittmat: Det må være blomkålsuppen vi fikk på julebordet. Damn, det var så hinsides godt!

Ukas netflix: SOA. Ja, ser jo ikke på noe annet. Får ikke lov å se noe annet heller. Jeg er litt lei, siden ingenting går slik som jeg vil. Men ja, absolutt verdt å se!

Ukas inspirasjon: Jeg har blitt veldig inspirert når det gjelder mat og interiør-blogger. I tillegg pusser min bestevenninne opp, så hun har også fått tannhjulene til å jobbe hardt oppi skallen min den siste uka. Jeg begynner å se klart for meg ting jeg vil gjøre så fort jeg får mulighet!

Ukas kamp: Arsenal-Liverpool. Sinnsykt kamp. Det er sånn det skal være i en fotball-kamp. Selvfølgelig ikke fornøyd med 3-3, men det holdt det! 

Denne ukens mål: Prøve å komme på rett kjør i forhold til dietten, holde på de gode vanene! Prøve å trene selv om det gjør litt vondt. Jeg skal tørre å utfordre komfortsonen innen KKK på skolen. 

Ukas bilde: Oss to ♥



DEN GODE PEDAGOG

EN KREATIV STØTTESPILLER

 

 ?WHAT A CHILD CAN DO TODAY WITH ASSISTANCE, SHE WILL BE ABLE TO DO BY HERSELF TOMORROW.? (L. Vygotsky)

Hva vil det si å være en kreativ støttespiller for et barn? Ja, for bare med litt hjelp, kan dette barnet klare det helt selv ganske snart. Jeg vil nok si at det er flere svar til dette spørsmålet enn det jeg skal gå innpå i denne teksten. Her har jeg fokusert på den kreative prosessen som foregår i planlagte pedagogiske aktiviteter og i fri-leik.
Det å være kreativ kan bety så mangt, men definisjonen jeg vil bruke her, er hvordan barn bruker sin fantasi og sine erfaringer på å skape noe nytt og spennende.

Det er mange måter man kan være en kreativ støttespiller på, og det er også mange feller man kan falle i uten at man selv tenker over det. Selv har jeg opplevd flere situasjoner i barnehagen hvor både gamle og unge assistenter kanskje hjelper til et hakk for mye, uten at de selv er klar over at produktet ikke lenger er skapt på bakgrunn av hvordan barnet ville ha skapt det, men skapt på bakgrunn av hvordan de selv ville laget det.

Som underoverskrift på Biljana C. Fredriksen sin bok Begripe med kroppen, er det skrevet ?Barns erfaringer som grunnlag for all læring.?
Forutsetningene barn har for å lære er utrolig viktige. I følge Fredriksen har Gordon forsket på at humor og tull har en positiv effekt på læring (Fredriksen, s. 91, 2013). Gjennom leik og aktiviteter lærer og utvikler barn seg i en stor grad. Her får de utfolde seg, utforske, undre, le og bli kjent med hverandre.

De skaper egne erfaringer, i både negative og positive situasjoner. De erfaringene man selv har fått, overføres over til andre. Vi kan si at omsorg, handlinger og holdninger på en måte går i arv (Fredriksen, s. 185, 2013). Dette kan være erfaringer barna får hjemmefra, men også i barnehagen. Det er her de tilbringer mesteparten av hverdagen, hvor man skaper bekjentskaper, sosial kompetanse, og der man forbereder seg til det som skal skje videre. Det er mange prosesser barna går igjennom hver eneste dag som er med på å skape de erfaringene, og den kreative prosessen vil jeg si er en av de viktigste.

I min rolle som pedagogisk leder er det viktig at barnas medvirkning, erfaringer, og fantasi kommer i første rekke i en aktivitet. I en barnegruppe har som regel ikke alle barna samme forutsetninger til å for eksempel male en snømann. Er det da vår oppgave å vise de hvordan en snømann skal se ut på forhånd av aktiviteten, eller er det mer viktig å la de gi sin fantasi og uttrykk utløp for hvordan denne snømannen blir seende ut? I ?Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver? er det skrevet innenfor fagområdet ?Kunst, kultur og kreativitet? at barna skal ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede (Kunnskapsdepartementet, 2011).

Det å ha for mange føringer i en aktivitet hvor et produkt skal lages, hindrer barna i å få nye erfaringer og i å lære, og de får heller ikke oppnådd det Rammeplan sier at barna skal oppnå i barnehagen. De får ikke gleden av å skape noe nytt, eller tenke kreativt på sin egen måte, og de får heller ikke brukt fantasien. Barna kan miste motivasjon og glede i det de gjør, og føle at det ikke er bra nok når en voksen kommer for å ?rette på? hele tiden.
Her kommer det også veldig an på hva grunnlaget for aktiviteten er. Om det er for antall og rom for eksempel, vil det i hvert fall ikke ha noe å si hvordan snømannen ser ut, men mer hvilke former man velger å bruke for å skape en snømann, og hva barna lærer innenfor det fagområdet. Jeg ville  brukt de geometriske formene trekant, firkant og sirkel, og gitt de et ark hvor de kunne lime på disse. Jeg ville latt de velge hvor mange og hvilke størrelse de ville bruke til å lage en snømann. Dette er også et verktøy som kan bli brukt av pedagogene til å kartlegge hvor i utviklingen barna er.

Det å lage/reprodusere og det å skape noe er to forskjellige måter å gjøre en aktivitet på. Ved å skape noe vil det være lang flere muligheter for læring, undring og å skape erfaringer, enn om man bare skal lage eller reprodusere noe. Når man skaper noe går man ut ifra egne ideer og fantasi, og hvor man ikke har en mal eller bruksanvisning som forteller hvordan man skal gjøre det (Fredriksen, 2013 s. 91).

Utenom de planlagte aktivitetene i barnehagen, er det ganske mye tid til fri-leik. Dette er både inne i barnehagen, ute i barnehagen eller på tur. I fri-leik kan barna være akkurat den de vil være, og utfolde seg på alle de måter de kan og føler for. Da skjer det også mye læring. Her lærer barna hvordan det er å være i samspill med andre, og den sosiale kompetansen øker. Som nevnt tidligere har ikke alle barn like forutsetninger, og dette er noe som kan skape både positive og negative opplevelser for hele gruppen eller noen få av  barna. 
Den kreative prosessen som skjer i fri-leik er der underliggende hele tiden. Barna bruker fantasien og blander de med erfaringer, samtidig som de finner ut nye ting underveis, både om seg selv og andre.

Noe av det viktigste man må gjøre som pedagog i disse kreative leke-prosessene er å være anerkjennende. Biljana skriver at man må selv være leken, fantasifull og tullete for å vise at man anerkjenner måten barna leker på.  Hun fortsetter med at de da kan føle at det er lov å være spontane, og at det er lov å le og tulle. Når barn føler at de kan gjøre dette, er de ikke redde for å komme med forslag som de kanskje føler hadde vært dumme i en annen setting. Når man skaper en god stemning med barna, og bygger tillit til hverandre føler man seg akseptert (Fredriksen, 2013 s. 91).

Som pedagog må man være på samme nivå som barna. En som er nysgjerrig og utforskende, på samme måte som de er selv. Det er viktig å støtte oppunder barnas fantasier og kreativitet. En god pedagog skal møte barna med glede, tull og latter, og la de få utløp for det hodene deres er fylt med. De må lære å bruke sansene aktivt i leken, og på denne måten lærer de. Som pedagog skal man anerkjenne det et barn gjør og skaper, om det så er en snømann med nesa på magen, eller om det er i et rollespill i en lek. Barna skal føle at de blir sett og er en del av noe, slik at de føler seg trygge nok til å få den skapergleden og tenke kreativt. Det er viktig å huske på hvilke forutsetninger de forskjellige barna har, og at man tar hensyn til dette. Det er også viktig med egne erfaringer, og hva man har i bagasjen når man kommer inn i barnehagen. En pedagog må på forhånd tilegne seg kulturell kapital ved å oppleve, gjøre og også skape noe på egenhånd. Det er kun på denne måten man kan klare å sette seg inn i og formidle kunnskapen videre til barna (Fredriksen, 2013. s. 36).

 

 

LITTERATURLISTE

Fredriksen, B. (2013) Begripe med kroppen. Oslo: Universitetsforlaget

Kunnskapsdepartementet. (2011). Rammeplan for innhold og oppgaver i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Stine-Marie Myklemyr 12.12.15

THE NEW IN







I går fikk vi tilbakemelding på det første arbeidskravet vi hadde i BULL, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har alltid vært veldig usikker på mine ferdigheter innen fagtekst, men tydeligvis er jeg ikke så ferdighetsløs allikevel. Jeg har bestemt meg for at jeg skal legge ut tekstene mine her, så dere også kan lese de, og eventuelt komme med ros eller kritikk. Teksten vil jeg poste i et nytt innlegg, slik at det blir litt ryddig. Jeg feiret (tilfeldig) med å få min nye baby i posten, iPhone 6s rosegold. Jeg simpelthen elsker den! Den skal bli tatt godt vare på.



2016, VELKOMMEN SKAL DU VÆRE

Det er først i dag jeg føler at det nye året startet. Et nytt semester i gang på barnehagelærerutdanningen startet i dag, og vi hadde en utrolig dyktig dame som hadde forelesning for oss om ja, ganske mye forskjellig, men utrolig viktige ting i forhold til barnehagen. Vi så filmen "Da Ailinn kysset Lars", noe jeg ble like rørt av som første gangen jeg så den (om du ikke har sett den, gjør det!). Vi snakket en del om barn og følelser, og at de har like mye følelser som oss voksne. Dette er noe som er ufattelig viktig å huske og lære mer om, og noe som også treffer meg dypest. Barn har like stor mulighet til å bli forelsket, som en voksen person har, og det er noe som kommer frem i denne filmen. Her ser du følelser av glede, kjærlighet og sorg. Noe man hører av det de forteller, og man ser det på kroppsspråk og aktiviteter. Det er ikke noe som rører mer enn når Ailinn sier at Lars dør når han kommer hjem, og Lars svarer til Ailinn "Jeg lever bare når jeg er med deg". Herregud, for det første tenker man sjelden over at et barn kan si noe som er så sterkt, og når man først hører det er da det går opp for en at barn har like mye følelser som alle oss andre. Jeg husker selv at jeg var ekstremt forelsket i en i barnehagen, og følelsene var like sterke som en forelskelse har vært i senere tid. Vi snakket også om hvor viktig det er med strukturerte og filosofiske samtaler med barna faktisk er, og allerede helt fra de starter. Det handler om å lære barne å tenke selv, og stille spørsmål. Disse erfaringene bærer de med seg resten av livet! 
Denne dagen og forelesningen har vært så ufattelig givende, så jeg er ganske motivert for å starte hardt og brutalt på et nytt semester nå. Det skal sies at jeg gruer meg spesielt til drama og musikk-delen som halve dette semesteret består av, men det blir spennende å se hvor mye jeg klarer og lærer å utfordre meg selv på det ytterste. For det er ikke vilja det står på her i alle fall. 


"My Girl"

I tillegg startet jeg på Change-9 dietten i dag, og jeg er S U L T E N! De to første dagene er det ganske minimalt med inntak, og det merkes veldig. Men jeg er også sykt motivert til å klare dette også, selv om det blir et heidundrandes julebord på lørdag. Blir ikke noe diett da for å si det sånn. Jeg tenker at dette gjør jeg kun for meg selv, og at ni dager er vanskelig å få til å passe inn i hverdagen for veldig mange. Spesielt for meg denne måneden. Men jeg ville så gjerne få denne starten på året, og komme kjapt i gang! I tillegg trenger kroppen min å bli full av energi til fotballsesongen starter for fullt, slik at jeg kan gi alt for det flotte laget mitt.
Noen av dere som har gått/har planer om å gå på den?

Nå ser jeg veldig lyst på tiden fremover med alt som har rukket å skje den siste tiden. Jeg sier det hvert år, men 2016, du er MITT år!



IDYLL

Vinteren er virkelig vakker. Spesielt når solen skinner på snøen slik at den glitrer som et hav med diamanter. I dag bestemte jeg meg for å børste litt støv av kameraet, og ta meg en tur ut i kulda. Ja, for kaldt er det, men samtidig koste jeg meg. Kreativiteten presset på, men den kom ikke frem i dag, så jeg gikk like så godt innom Nille og Kiwi og kjøpte nye tusjer og en hel haug med frukt. Så nå har jeg gjemt alt godteriet. Problemet mitt er ikke å være sunn, men at jeg bor med en annen som rett og slett ikke er så flink til å overholde disse "reglene" vi setter oss i mellom. Så nå skal i hvert fall jeg gomle frukt, fargelegge litt, og nyte de siste feriedagene før skolen setter i gang med et nytt og spennende semester.

En vase som har blitt en favoritt, faktisk fra H&M. Ville egentlig skryte av hjertet mitt, som jeg fikk av M til jul.

Disse nydelighetene kjøpte jeg på MONKI. Passer perfekt til vasen.



Vinter idyll ♥





HOME IS WHERE THE HEART IS

På papiret flyttet jeg for sjuende gang i min "voksne" alder. Det skal vel sies at jeg har vært et fast interiør i denne leiligheten en god stund, men i dag var dagen jeg faktisk endret adresse. Det føles ekstremt godt. Det føles som et stort steg videre, noe jeg virkelig trengte i forhold til meg og M. Som alle forhold er ikke vårt en dans på roser heller, langt ifra. Men uansett hva og hvor mye som går vegg i mellom, så er han nå min utvalgte og det er det ingen som kan sette en stopper for. 
Nå kan jeg faktisk bosse litt uten å få dårlig samvittighet... Tja har vel kanskje ikke fått det før i dag uansett. Planene er jo ganske klare hva som skal gjøres her. Men ikke får jeg eller han gjort noen ting før vårt "røyke-problem" blir fikset.

Vi er så heldige at vi har naboer under oss som røyker. Man skulle trodd at det ikke var mulig at det skulle være så ille som det er her, men det er det. Både ute i gangen og inne i leiligheten. Sofaen, alle klær, tepper, puter, alt stinker røyk. VI stinker røyk. Jeg føler meg ikke særlig kul når jeg tar imot barn i barnehagen og det lukter som jeg har kommet fra et ned-dampa nachspiel. Jeg som er så naiv, trodde selvfølgelig denne saken kunne bli fikset lett om vi tok det videre. Der tok jeg grundig feil! Etter to besøk av formannen i borettslaget har vi fått et tomt løfte om at noe skal bli fikset. Inne i hjørneskapet på kjøkkenet er det nemlig åpent helt ned, ikke noe isolasjon eller noen ting etter de som pusset opp kjøkkenet sist. Vi ble lovt at dette skulle bli tatt hånd om av noen profesjonelle, og at vi ikke skulle tenke noe på det. Vel, etter tre måneder tenker jeg på det. Og ikke nok med det, migrenen forsvinner ikke, hosten forsvinner ikke, lukta og tåken forsvinner ikke. Kjenner jeg er ganske lei av å følge andres regler nå. Så vi har planer om å få inn noen selv og fikse det, så skal vi se hva de sier. Det eneste jeg er redd for er at det ikke hjelper. At røyken kommer inn hit på en annen måte. Helt ærlig, så klarer jeg ikke leve sånn her. Kanskje dumt at jeg flyttet inn i det hele tatt akkurat nå! Men jeg håper det hjelper, slik at vi får malt og vasket ordentlig over alt. Om noen har noe erfaring med dette tar jeg gjerne imot tips.

Men jeg vil jo male! Male vegger og karmer, og pynte og ordne, og gjøre dette til et flott hjem som sier noe om hos begge to. Vi er jo på god vei, men vi må bare vente og det er det som er irriterende. Jeg har sittet å sjekka ut mange fine tips på pinterest de to siste dagene, og det klør i fingrene. Det er så altfor mye fint. Som det her for eksempel:



Dette har jeg planer om å lage og sette på badet oppå vasken. Utrolig fine til å ha alt mulig i. Jeg er ikke særlig fan av stygge tannbørste-holderne og at tannkremtuben og lano-holderen bare står på vasken. Det er jo bare å få satt i gang! Jeg vet at det er mange der ute som også har mange gode tips. Så det er bare å kjøre på! Tar veldig gjerne imot linker til blogger også!