MIND BLOWN

Akkurat nå vet jeg ikke om jeg har nok ord til å beskrive hvor ufattelig glad og inspirert jeg er. Hvor heldig jeg føler meg, og samtidig hvor skremmende min fremtid ser ut som barnehagelærer. I dag fra 09.00-12.00, som for så vidt var altfor liten tid, hadde vi forelesning med Terje Melaas. Han er forfatter samt barnehagelærer, og det jeg vil kalle kongen av lek! Jeg har vært i litt forskjellige barnehager, og jeg må dessverre si at i følge det jeg har lært i dag, så er dere ikke gode nok på lek. 
Jeg kan helt ærlig si at jeg følte meg truffet mange ganger, og jeg veit også at jeg ikke er flink nok til å leke, eller i det hele tatt tenke nok lek. Gode leke-rutiner er det viktigste, og skal stå øverst på lista i barnehagen. Jeg kan ikke skrive ned alt jeg har lært om lek her og nå, men jeg kan si såpass at vi tenker altfor mye feil, både som pedagoger og assistenter. Vi henger oss for mye opp i regler og rutiner. "Nei, det har vi ikke tid til!" Hva da? Vi har mer enn nok av tid! Og er det noe vi ikke får gjort i dag, kan man alltids gjøre det i morgen eller hva? Skal barna få lide fordi du må ha assistent-tiden din, eller pausen din, eller møtet du må på? Nei, det skal ikke det. Og hva tror du er den største grunnen til at Magnus og Sebastian alltid ender opp med og sloss, mens de andre sitter fint og perler? Jo, det skal jeg fortelle deg; De vil ha oppmerksomhet. De kjeder seg. Og hva gjør vi midt oppi drapsleken? Jo, vi kjefter, vi ber de stoppe, for skrike, løpe og sloss hører trossalt ikke til. Men hvem sin skyld er det egentlig om du tenker deg om? 

Du som pedagog har et ansvar. Ta det et steg videre. Start en lek ut av det de holder på med for å få de på nye veier, vær en leder og led de videre. Mine ord er ikke nok til å forklare godt nok det jeg lærte i dag, men jeg vil at alle dere som jobber med barn, eller har barn, eller egentlig generelt burde sjekke ut denne mannen. Du forstår det ikke før du har sett og hørt han snakke om det som betyr mest for han i hele verden. Det er ikke nok med at han er så fantastisk god til å undervise, men han gir faktisk faen i hva andre mener om det. Han sier sin mening, og kan i tillegg bygge det opp på uendelig mange forskninger og observasjoner. Og oppå det igjen dramatiserer han, han var så dyktig, og herregud som vi lo! Jeg lo til krampa tok meg, samtidig som dette var noe av det viktigste jeg noensinne har fått trykt inn i hodet. Men det er akkurat det. Lek er det viktigste, og det skal være gøy og spennende. Jeg bøyer meg i støvet, og steller meg opp i en lang rekke av fans. Sjekk han ut. Det er en ordre.








2 kommentarer

Postet av:
Dato: 12.02.2016 Klokken: 22:10 -


Forsåvidt flott at man ser at ting kan gjøres bedre i barnehagen, men syns mest synd på de som er ferske 1.klassinger. Det er selvsagt et vist nivå av disiplinering i barnehager, men her så blir menneskelig behov som kreativitet møtt og det er veldig lite press med tanke på konformitet. Skolesystemet derimot er utviklet for å lære lydighet og konformitet. Som i tillegg hindrer barnets naturlige kapasiteter fra å utvikles.

I et system som like gjerne kunne vert designet for roboter, vil det alltid vere mange mennesker som mistrives og mislykkes. kreativt arbeid er et medfødt behov alle har, men på skolen er det kun disiplin og lydighet som belønnes. Ikke bare er det systemet forkastelig, men når barnehager kjører en helt annen linje så blir overgangen enorm.
Postet av: smyklemyr
Dato: 21.02.2016 Klokken: 22:41 - http://smyklemyr.blogg.no/


Anonym: derfor er det ekstremt viktig med god kommunikasjon mellom skole og barnehage, og at de i barnehagen har nok innabords til å unne gjøre dette minst mulig fælt for barna. Det er like ille om man skal dra inn skolemetoder i barnehagen for å gjøre de foreberedt på det. Det må mer lek og gøy inn i læringen på skolen. Vi må se barnas følelser og behov først. Barnehagen skal være en arena med lek, og læring gjennom det igjen.

Skriv en ny kommentar